Nepříjemné emoce? Stres? Napětí? Je toho moc? Naše tělo řízené mozkem reaguje velmi rychle. Reakce na to, co prožíváme jsou různé. Chceme rychle utéct nebo děláme že to neexistuje.
Ano, to může fungovat krátkodobě. Dlouhodobě neprožité odmítnuté emoce v těle zůstávají. Dělají neplechu. Z nevyřešených e-mocí vznikají ne-moce.

Jak to proměnit?

Emocionální první pomoc vám umožní nepříjemné pocity prožít a tím se jich zbavit.
Emocionální první pomoc vychází z mnoha koučovacích a terapeutických technik pracujících s prožitky. (neuro-lingvistické programování, Focusing, Somatic Experiencing, The Journey, hypnóza, vizualizace,…)

Nabízíme jednoduchou techniku, kterou zvládne každý.
Lze ji použít kdykoliv, když ji budete potřebovat. Velmi dobře funguje na nepříjemné prožitky, strach, pocity úzkosti, paniky i napětí.

Jak tedy konkrétně na to?

  • Zažiju nepříjemnou situaci pocit, například strach.
  • Co nejdříve je možné se uklidím do klidu.
  • Sednu si na židli, na zem nebo do jakéhokoliv posedu, kde mám nohy na zemi, vztyčenou páteř a sedací kosti na podložce.
  • Pokud je to možné a pro mne příjemné/bezpečné, zavřu oči.
  • Zaměřím se na dech. Nadechuji chladnější vzduch a vydechuji teplejší. Vnímám jak může můj dech proudit do hrudníku i do břicha.
  • Uvolním se tak, jak je to možné.
  • Uvědomím si, jaký nepříjemný pocit jsem zažil. Mohu si připomenout situaci, ve které se to stalo nebo jen zůstanu u emoce samotné.
  • Zkoumám, kde v těle cítím tuto emoci nejsilněji.
  • Nemohu pocit ani přeprat, ani dělat, že není. Jediné, co mohu, je jej opravdu prožít.
  • Z tohoto místa v těle se tomuto pocitu otevřu, prožiji jej, odevzdám se mu, nechám se tímto pocitem prostoupit, pošlu pocit do každé buňky těla (použiji formulaci, která mi nejvíce sedí).
  • Tělo a jeho moudrost pocit postupně změní. Nepotřebuji pocitu nebo souvislostem rozumět, zkoumat je nebo si je vysvětlit. Jediné, co potřebuji, je cítit.
  • Pokud přijdou do hlavy nějaké myšlenky, jen jim nedám pozornost.
  • Nový pocit nebo vjem bude buď nepříjemný nebo příjemný. Pokud je nepříjemný, opakuji postup viz výš. A opakuji postup, dokud tělo nezmění emoci na příjemnou.
  • Pokud je pocit příjemný, zkoumám, jak vypadá, jakou má barvu, kde v těle je nejvíc, jak se teď mám.
  • Uvědomím si zpátky své nohy, sedací kosti, trup, ruce, hlavu…
  • Promnu si ruce a položím je na obličej.
  • Velmi pomalu do položených dlaní na obličeji otevřu oči a až budu připraven, ruce z očí sundám.

Pokud se proces nepodařil nebo se vyskytly velmi silné emoce, se kterými si nevím rady, zavolám odbornou terapeutickou pomoc a nechám se podobným procesem provést. Lze i on-line.

Všechna práva vyhrazena. Materiál je možno sdílet v původním znění s uvedením zdroje.
Ing. Veronika Vinterová, www.opravdovost.cz

HROZÍ VÁM SYNDROM VYHOŘENÍ?

Jak ho poznat a co s tím? Nechte si ZDARMA poslat dokument, který Vám v tom udělá jasno.

Chci vědět více